Φιλοσοφία
Το 49ο Δημοτικό Σχολείο Πατρών από την ίδρυσή του (τέλη δεκαετίας 1950) έως και στις μέρες μας, υπηρετεί απαρέγκλιτα την ιδέα ενός δημοσίου σχολείου που παρέχει εκπαίδευση υψηλής ποιότητας σε όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες που φοιτούν σε αυτό. Στο πέρασμα των χρόνων, η διαρκής ανάπτυξή του και οι διαδοχικές αναβαθμίσεις του, οι άνθρωποί του αλλά και ο περιβάλλων κοινωνικός χώρος διαμόρφωσαν την ταυτότητά του και καθόρισαν τη φιλοσοφία του.
Σύμφωνα με αυτή, βασική αρχή μας είναι η παραδοχή ότι το δημόσιο σχολείο οφείλει να παρέχει υψηλής ποιότητας περιβάλλον μάθησης, το οποίο θα είναι ταυτόχρονα φιλικό, ασφαλές, δημιουργικό, μη ανταγωνιστικό και σαφώς οριοθετημένο ως προς τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των εμπλεκομένων στη μαθησιακή διαδικασία.
Μέριμνά μας είναι η ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των παιδιών, η καλλιέργεια της συνεργασίας, της αποδοχής του άλλου, του διαλόγου, της συμμετοχής, η ενδυνάμωση της προσωπικότητας, η ενθάρρυνση της αυτονομίας, και η δημιουργία κινήτρων για παραπέρα ανάπτυξη και βελτίωση.
Φιλοδοξούμε να βοηθήσουμε κάθε παιδί να εκφραστεί, να αναδειχτούν οι κλίσεις του, να καλλιεργήσει δεξιότητες ζωής και να διευρύνει τους ορίζοντές του. Θέλουμε να διαμορφώσουμε τις προϋποθέσεις που θα οδηγήσουν στην ανάπτυξη υπεύθυνων, ηθικά ακέραιων και ενεργών νέων ανθρώπων – πολιτών, οι οποίοι θα είναι δραστήρια μέλη της αυριανής κοινωνίας και θα συμβάλλουν στη αναβάθμισή της.
Στο πλαίσιο αυτό, παράλληλα με τη μαθησιακή διαδικασία, το σχολείο μας δίνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την ανάπτυξη της προσωπικότητας κάθε παιδιού, μέσα από μια στοχοθετημένη σειρά δραστηριοτήτων όπως: προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, αγωγής υγείας, πολιτιστικών προγραμμάτων, φιλαναγνωσίας, εκπαιδευτικών επισκέψεων, εθελοντικών δράσεων, συμμετοχής σε ευρωπαϊκά προγράμματα και δίκτυα σχολείων. Επιπρόσθετα, είμαστε ανοιχτοί στην καινοτομία και τον πειραματισμό, σε μια προσπάθεια διαρκούς ανανέωσης των πρακτικών μας και συμπόρευσης του σχολείου με τις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας.
Πιστεύουμε στη δύναμη της εκπαίδευσης, στη μετασχηματιστική λειτουργία της, και υπηρετούμε ευσυνείδητα το δημόσιο σχολείο, ως διακριτό μέσο υποστήριξης και διασφάλισης της ισότιμης συμμετοχής όλων των πολιτών στο κοινωνικό γίγνεσθαι.